Zanotta: ikona talianskeho dizajnu
V období päťdesiatych a šesťdesiatych rokov došlo k výraznému vzostupu tvorivosti a výskumu v sektore nábytku a domácich doplnkov.
Modernizmus bol v tomto období stále dominantným prúdom, pričom jednoduchosť, čisté línie a funkcionalita zaznamenali veľkú popularitu a ovplyvnili dizajn nábytku, architektúry a ďalších oblastí. Niektoré popredné spoločnosti a dizajnéri pochopili, že majú schopnosť významným spôsobom prispievať k formovaniu kultúry a estetických trendov.
Jedným z nich bol aj Aurelio Zanotta, zakladateľ značky Zanotta, ktorý vnímal vývoj nábytku ako nový spôsob kultúrneho vyjadrenia. Nábytok bol pre neho viac než len praktickým predmetom a považoval ho za hodnotný rovnako ako tradičné umelecké diela v oblasti maliarstva či sochárstva.
Počas šiestich plodných desaťročí Zanotta predstavila celkovo 550 ohromujúcich návrhov, z ktoých je 330 prítomných v trvalých zbierkach až 80 múzeí po celom svete (MoMa v New Yorku, Centre Pompidou v Paríži, Design Museum v Londýne…)
Zanottova jedinečná a na tú dobu revolučná cesta, podporovaná inštinktom, charizmou a prirodzeným záujmom o nové materiály a technológie, ho priviedla do kontaktu s niektorými dnes už legendárnymi ikonami talianskeho dizajnu ako napríklad Achille Castiglioni, Gae Aulenti, Marco Zanuso, Ettore Sottsass či Joe Colombo.
Ikonické kreslo Sacco
Každý z nás určite pozná sedacie vaky, no viete však, ktorý bol prvý?
Je to zvláštny a úžasný príbeh, na polceste medzi nadšením zo šesťdesiatych rokov a životom startupu. Piero Gatti, Cesare Paolini a Franco Teodoro boli traja neznámi dizajnéri z Turína, ktorí mesiace klopali na dvere, no ich nápad nikoho nepresvedčil.
Obiehali s plastovým vrecom naplneným polystyrénovými guličkami a vtipné bolo, že keď ho prezentovali, povedali, že vynašli kreslo.
Aurelio Zanotta na legendárnom kresle Sacco
Maggiolina od Marca Zanusa
Prvá verzia kresla z roku 1947
Spôsob spájania látkového sedadla s rámom bol v tej dobe považovaný za prelomový. Kreslo získalo zlatú medailu na trienále v Miláne v roku 1948 a dnes je stále vystavené v Die Neue Sammlung v Mníchove, jednom z popredných svetových múzeí dizajnu.
Zanotta uviedla do výroby kreslo Maggiolina v roku 1972 s elegantným rúrkovým rámom z nehrdzavejúcej ocele, opierkami na ruky a telom v čiernej alebo bielej hovädzej koži a koženými vankúšmi.
SUPERSTUDIO
Superstudio bol radikálny dizajnový kolektív, ktorý vznikol v Taliansku v 60. rokoch 20. storočia. Ich vizionársky prístup k dizajnu a architektúre sa vyznačoval odmietnutím existujúcich konvencií a hľadaním nových foriem a spôsobov myslenia.
Spolupráca so značkou Zanotta v roku 1966 viedla k vytvoreniu revolučného dizajnu a symbolom avantgardy s názvom Quaderna.
Dizajn vychádzal z myšlienky neutrálnej dvojrozmernej krajiny, ktorá, hoci všetko spája, ponecháva slobodu vytvárať objekty, prostredia, neutrálne krajiny.
Cieľom bolo urobiť priestor demokratickým: žiadna história, žiadne štylistické alebo materiálne odkazy. Iba priestor rozdelený mriežkou, ktorú možno ľubovoľne rozširovať na ortogonálnej sieti a nazývať „histogram“.
Produkty série Quaderna sú vyrobené z dutého dreva s bielym laminátovým povrchom, zdobeným izotropným kockovaným dizajnom s centrálnou vzdialenosťou 3 cm. Každý kus laminátu je aplikovaný individuálne podľa špecifického postupu, vyžadujúceho ručnú prácu trvajúcu asi osem hodín na jeden kus.
Séria Quaderna zahŕňa jedenásť „architektonických tvarov“, vrátane stolíkov, písacieho stola, konzoly a ďalších prvkov
ZANOTTA DNES
Zanotta nadalej pokračuje vo výrobe ikonických kolekcií, ktoré spájajú štýl, inováciu a funkčnosť. Spája ľudí, kreslí čiaru medzi minulosťou a budúcnosťou a nesie odkaz, ktorý Aurelio Zanotta začal v roku 1954, keď ukázal víziu a najmä odvahu a prispel k vytvoreniu toho, čo sa dnes nazýva TALIANSKÝ DIZAJN.
Zanotta čoskoro aj v showroome PLAAN ARCHITEKTI v Bratislave